Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 april 2018

visst har jag strippat för Galenskaparna - facit kulturkollo

1. Jag var nära att slå boxaren Ingemar Johansson. Sant. Mitt allra första GöteborgsVarv 1982, jag hade redan avverkat två mil, nära målet i Slottsskogen, publiken börjar ropa, heja och applådera och plocka fram kamerorna. Inte gör de väl det för mig? Jag tittar åt sidan, Ingemar Johansson springer jämte mig och springer förbi i slutspurten. Jag är alldeles för otränad för att orka ta upp slutkampen med honom. Det var mitt livs chans att kunna slå Ingemar Johansson, jag missade det.
2. Jag har glaciärklättrat på Jotunheim. Falskt. Sonen har glaciärklättrat där ett par gånger. Han har gymnasiebetyg i klättring, mycket roligare i skolan nu än på min tid. Alla våra barn bergsklättrar, jag är rädd för höjder, men har testat och vet att klättring kräver mycket styrka.

3. Jag har strippat för Galenskaparna. Sant. Det var väl 1981, en fin fest på eleganta Odd Fellow lokalen vid Vasagatan, vita linnedukar, finklädda gäster. Kvällens värd och underhållning var Galenskaparna, de värmde upp med en tävling, där första priset var två veckors surfing-kurs. Min dröm var att lära mej surfa, men jag hade inga pengar.
Galenskaparna ordnade en ny tävling, självklart ställer jag upp, två lag/par; lagen skulle knyta så långt snöre som möjligt av sina egna kläder. Det var ganska jämnt mellan de två lagen, killarna stod i kalsingarna och tjejerna i underkläder. Det fattades bara en BH, så skulle vi vinna! Vad gör man inte för att få lära sej vindsurfa gratis. Jag offrade även min BH, stod där bara i trosorna och försökte gömma mej bakom gardiner, bland alla finklädda gäster inför Galenskaparna. Vi vann! Men inte var det någon vindsurfing-kurs som pris på den andra tävlingen, utan typ en drink i baren...
Maria och Fröken Christina gissade rätt.

14 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Jag glömde att svara tidigare men då gissade jag rätt. Du är såpass galen och härlig att både slå boxare och strippa för Galenskaparna kändes som något du skulle kunna göra 😉

Hanneles bokparadis sa...

Mrs E, visst har jag varit med om en hel del galenskaper :)

Veiken sa...

Underbart! Det är så härligt med folk som bjuder på sig! <3

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, vad skulle man annars göra ❤️

Klimakteriehäxan sa...

Det var i alla fall en originell stipteasevariant! Jotunheimen har du med andra ord kvar att besegra ...

tant Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, jag har en hel del kvar... vi får se om jag vågar plocka fram mina inlines efter haveriet med skridskorna...

Mia Eggimann sa...

Inget bildbevis på det, hihi.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, det var innan alla hade kamera.... det fanns ju inte ens mobiler på den tiden, tur :)

znogge sa...

Tja, då var jag ute på hal is där ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vissa saker kan låta osannolika :)

Mrs Calloway sa...

jag var säker på att du gjort alla tre sakerna!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, inte så långt ifrån.

Robert W sa...

Det var ju synd att du inte fick någon surfingkurs.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jo, fast nu har jag uppfostrar egna surfing-lärare ❤️ om jag skulle bli sugen :)