Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 februari 2018

Konsten att rädda ett bibliotek

"Tommy var lite egen. Han hade bott i studentrum tills han var trettiofem och nu hyrde han en tvåa i andra hand. Hans karriär var det inget fel på, han hade doktorerat i språkvetenskap och arbetade so lektor på universitetet, men han hade lite svårt med det sociala. Vivi hade länge trott att han var homosexuell och läste alla böcker hon hittade i ämnet, men när ingen pojkvän dök upp hade hon gett upp den tanken också. Han var snäll, i alla fall, brukade hon säga." (sid 138)
Hägring av Oline Stig innehåller tolv färska noveller, jag väljer Konsten att rädda ett bibliotek som handlar om Erik som inte kan säga nej och blir vald till ordförande i Bibliotekets Vänner, det lokala biblioteket är hotad. Han använder biblioteket när han släktforskar, han har en son och han har varit gift med sin Vivi femtiotvå år.

"Han hade inte berättat för Vivi vart han skulle. Han satte en ära i att reda upp sina egna bekymmer. Det gjorde hon också. Ofta hade han tänkt att det var hemligheten bakom deras långa äktenskap. De visste var gränsen gick mellan mitt och ditt." (sid 179)
36. Läs en novell om kärlekslycka.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III, tid året ut.

6 kommentarer:

znogge sa...

Bibliotek är nog så viktiga!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag är så glad att vi har så bra bibliotek!

Ylva sa...

Konsten att rädda ett bibliotek! Vad härligt!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, ganska rolig novell!

Paula sa...

Oline har jag nyligen läst. Älskar noveller, speciellt om de har en twist. Du är så fin i snön

Hanneles bokparadis sa...

Paula, noveller är bra sätt att lära känna nya författare.